belangenconflict

Een belangenconflict met uw verzekering?

Wat is een belangenconflict?

Bij verzekeringen zijn er tal van mogelijkheden waarbij een belangenconflict kan ontstaan. Bijvoorbeeld wanneer een verzekeraar in een situatie komt waarbij deze twee partijen in een verzekeringsrelatie vertegenwoordigt en deze partijen tegengestelde belangen hebben. Op zo een moment bevindt de maatschappij zich in een lastige positie omdat de verzekeraar zowel de belangen van haar verzekerde(n) als haar eigen belangen moet beschermen.

In welke situaties kan er sprake zijn van een belangenconflict?

  1. Verkoopt de verzekeraar zelf verzekeringsproducten? Dan kan er een belangenconflict ontstaan wanneer ze bij het voorstellen van een product hun eigen belang laten primeren. Hierdoor zouden ze aan de cliënt een product kunnen verkopen dat niet in het belang is van de verzekerde.
  2. Is bij een schadegeval de verzekeraar zowel verantwoordelijk voor het beoordelen van een schade als voor het bewaken van o.a. de financiële kerncijfers? Ook dan zou er bij het nemen van een beslissing omtrent eventuele tussenkomst en de afhandeling van de schade een belangenconflict kunnen ontstaan.
  3. Ook bij de uitvoering van een verzekeringsovereenkomst zelf kan een conflict ontstaan. Want wat als de verzekeraar naast de uitvoering ook verantwoordelijk is voor bepaalde beslissingen? Ook hier blijft het opletten of men in het beste belang van de verzekerde of van de verzekeraar zelf handelt.

Belangrijk om weten is dat dergelijke situatie niet altijd zichtbaar is en meestal zelfs onbedoeld ontstaat. Om deze reden vindt de toezichthouder FSMA het cruciaal dat verzekeraars maar ook verzekeringsmakelaars of -agenten transparant zijn over de manier waarop zij belangenconflicten aanpakken. Zij moeten allen in procedures voorzien die ervoor zorgen dat er steeds in het beste belang van de verzekerde wordt gehandeld.

1 op 3 in conflict met maatschappij

In de jaarverslagen 2014 en 2016 bevestigt de Ombudsman Verzekeringen de bevinding dat er door de cliënten minder beroep wordt gedaan op de waarborg rechtsbijstand wanneer deze een aanvulling is binnen de hoofdverzekering. Toch is volgens Assuralia (beroepsvereniging van de verzekeringsondernemingen in België) bij 2 op 3 van de verzekerden de rechtsbijstand nog als aanvullende waarborg opgenomen in een andere BAverzekering zoals bijvoorbeeld de autoverzekering, brandverzekering of familiale verzekering.

Verzekerden nog zonder onafhankelijke rechtsbijstand
Conflict met verzekeraar

Bijna 30% van alle dossiers bij een onafhankelijke rechtsbijstandsverzekeraar betreft een geschil tegen een verzekeringsmaatschappij. In realiteit komen belangenconflicten dus regelmatig voor en is dergelijk conflict voor u als cliënt nooit ver weg!

Daarom is kiezen voor een onafhankelijke verzekeringsmakelaar, kiezen voor onafhankelijke bemiddeling en tegelijk de beste verzekering om bovenstaand risico te beperken. In combinatie met een onafhankelijke rechtsbijstand kunnen beiden van goudwaarde zijn!

Vraag uw offerte aan

Of contacteer ons met uw vraag.