gsm auto rijden boete intrekking rijbewijs

Waarom het gebruiken van een gsm achter het stuur zo gevaarlijk is

U kent het gevoel waarschijnlijk wel. U rijdt rustig over de snelweg en opeens hoort u een piepje van uw gsm. Een nieuwe sms, misschien een belangrijk bericht van een collega of een vriend. Even snel kijken kan toch geen kwaad? Helaas, die paar seconden van afleiding kunnen ernstige gevolgen hebben. Veel mensen onderschatten het gevaar van gsm-gebruik achter het stuur, maar de cijfers en gevolgen liegen er niet om: het is levensgevaarlijk en makkelijk te vermijden.

Hoe vaak stoort u zich aan gsm-gebruikende bestuurders?

Een klassiek voorbeeld: u rijdt achter iemand die plotseling slingert of zonder reden hard op de rem gaat staan. Grote kans dat die persoon bezig is met zijn gsm. Volgens een enquête van het Viasinstituut vindt 75% van de weggebruikers het ronduit storend wanneer bestuurders hun smartphone gebruiken tijdens het rijden. En terecht! Het is niet alleen irritant, het brengt ook iedereen in de omgeving in gevaar.

Wat de statistieken zeggen

Hoewel iedereen wel weet dat gsm-gebruik gevaarlijk is tijdens het rijden, is het verrassend hoeveel mensen er toch mee doorgaan. Uit onderzoek blijkt dat 25% van de bestuurders hun gsm gebruiken om te bellen of te sms’en tijdens het rijden, zelfs als ze gebruik maken van een handenvrij systeem. Voor mensen zonder handenvrij systeem ligt dat percentage wat lager, maar het blijft een zorgwekkende trend. Sterker nog, 20% van de bestuurders zegt berichten te lezen of te versturen tijdens het rijden. Vooral jonge bestuurders en mensen die voor hun werk veel op de baan zijn, zoals bedrijfswagenchauffeurs, zijn vaak geneigd om hun gsm onderweg te gebruiken.

U denkt misschien: Ach, ik ben maar even afgeleid. Maar die enkele seconden waarin u uw aandacht niet bij de weg hebt, kunnen het verschil maken tussen een veilige rit en een ongeval.

De realiteit: gsm-gebruik kan fataal zijn

Het is moeilijk voor te stellen hoe groot de impact van gsm-gebruik achter het stuur is totdat u de cijfers ziet. Jaarlijks vallen er meer dan 30 verkeersdoden door dit soort afleiding. Daarnaast gebeuren er meer dan 2.500 ongevallen die worden toegeschreven aan het gebruik van gsm’s. Wanneer een bestuurder afgeleid is door zijn telefoon, reageert hij trager op plotselinge gebeurtenissen op de weg. Dit kan leiden tot bruusk remmen, twijfelend rijgedrag en gemiste verkeerssituaties.

Misschien heeft u het zelf al eens meegemaakt: u rijdt een kruispunt op, niet volledig bewust van wat er voor u gebeurt, omdat u even naar een bericht op uw gsm keek. Of misschien heeft u plotseling hard moeten remmen omdat u te laat doorhad dat het verkeer voor u stopte. Dit soort situaties gebeuren elke dag, met soms dodelijke gevolgen.

Wat zegt de wet?

De Belgische wet is glashelder: het is verboden om tijdens het rijden een gsm te gebruiken, behalve als u een handenvrij systeem gebruikt dat correct geïnstalleerd is. Zelfs als u stil staat voor een rood licht of in de file staat, mag u geen berichten intikken of door uw telefoon scrollen.

In maart 2022 zijn de regels nog strenger geworden. Voortaan mogen beeldschermen enkel binnen bereik van de bestuurder zijn als ze aan het dashboard zijn bevestigd. Dit maakt het voor bestuurders moeilijker om zomaar hun gsm te pakken tijdens het rijden en vermindert de verleiding om even snel te kijken.

De boetes: het risico dat u neemt

Wordt u betrapt op gsm-gebruik tijdens het rijden, dan hangt u een stevige boete boven het hoofd. De standaardboete bedraagt €174 bij onmiddellijke betaling, maar dit kan oplopen tot €4.000 als de zaak voor de rechter komt. In sommige gevallen kan zelfs uw rijbewijs worden ingetrokken, zeker bij herhaalde overtredingen. In Limburg zijn de regels nog strenger geworden: vanaf februari 2024 kan een overtreding meteen leiden tot een rijverbod van 15 dagen.

De politie voert ook steeds meer controles uit met behulp van camera’s, zowel in politievoertuigen als langs de weg. Dit betekent dat u altijd gecontroleerd kunt worden, zelfs als u denkt dat er geen agent in de buurt is.

Wat te doen als u een bericht ontvangt?

U denkt misschien dat het lezen van een berichtje geen kwaad kan, zeker als u in de file staat of voor een rood licht wacht. Maar zelfs dan is het risico te groot. Als het echt belangrijk is, kunt u het beste uw auto aan de kant zetten op een veilige plek. Vergeet niet dat in sommige landen zelfs een draaiende motor al genoeg is om u een boete op te leveren, ook al staat u stil. Het is simpelweg niet de moeite waard.

Gsm-gebruik: een gevaar voor iedereen op de weg

Hoewel de meeste aandacht gaat naar automobilisten, zijn het niet alleen zij die gevaar lopen. Fietsers en voetgangers die te veel aandacht aan hun gsm besteden, brengen zichzelf en anderen ook in gevaar. Een fietser die zijn telefoon checkt terwijl hij een drukke straat oversteekt, kan net zo goed een ongeluk veroorzaken. Of denk aan voetgangers die zonder op te letten de weg oversteken, compleet in beslag genomen door hun smartphone. Het verkeer vraagt om volledige concentratie—ongeacht hoe u zich verplaatst.

Het belang van verantwoordelijkheid

Gsm-gebruik achter het stuur is een probleem dat we allemaal kunnen oplossen door simpelweg ons gedrag te veranderen. Het gebruik van uw gsm tijdens het rijden is niet alleen illegaal, maar ook gevaarlijk voor uzelf en anderen. Zet uw gsm op stil, gebruik een app die meldingen blokkeert of stop even langs de kant van de weg als het echt nodig is.

De keuze om uw gsm aan de kant te leggen is een verantwoordelijkheid die u neemt, niet alleen voor uw eigen veiligheid, maar ook voor de veiligheid van iedereen om u heen. Wat doet u de volgende keer dat uw telefoon gaat tijdens het rijden? Zet u hem op stil, of neemt u het risico? Maak de juiste keuze—het kan een leven redden.

Uw offerte online berekenen?

Of contacteer ons met uw vraag.