Inhoudsopgave
Het internationaal verzekeringsattest
Het verzekeringsattest, de groene kaart of het internationaal motorrijtuigverzekeringsbewijs bestaat al in België sinds 1949. Sinds juli 2020 is het bewijs op wit papier (met zwarte inkt) uitgegeven als gevolg van een wijziging in de regelgeving. Voor deze datum werd het bewijs van verzekering steeds op groen papier geprint. Als u de oude met de nieuwe versie vergelijkt, zal u ook merken dat de rubrieken ‘kennisgeving aan de verzekerde’ en ‘namen en adressen der bureaus’ werden geschrapt.
Er rijden heel wat onverzekerde wagen op onze Belgische wegen, vermoedelijk een 75.000 voertuigen! Het gemeenschappelijk motorwaarborgfonds moest daarom bijvoorbeeld in 2019 tussenkomen voor 7.100 ongevallen. Ten opzichte van onze noorderburen doen we vijf keer slechter. De pakkans blijft in België te klein wanneer u onverzekerd rondrijdt. Een van de oorzaken is dat het verzekeringsattest telkens manueel moet worden gecontroleerd. Maar daar komt verandering in.
Overgangsperiode tot 31/12/2021 loopt ten einde
Sinds 01/07/2020 werden alle verzekeringsattesten vanaf de eerste hernieuwing aangepast. Want tot deze hernieuwing bleef uw huidig ‘groene kaart’ geldig en dit tot uiterlijk 31 december 2021. Deze overgang is dus bijna ten einde. Want vanaf 1 januari 2022 is een Belgisch verzekeringsbewijs enkel nog geldig wanneer het voldoet aan het nieuwe formaat (zwarte tekst op witte achtergrond).
Elektronisch formaat van het verzekeringsattest
Het document bestaat sinds de kleurwijziging ook in elektronisch formaat. Zo moet elke bestuurder van het verzekerde voertuig nog steeds bij een controle het verzekeringsbewijs kunnen tonen. Maar in tegenstelling tot voor juli 2020 mag dit nu een digitale kopie zijn, bv. een pdf-document op uw smartphone. Er zijn enkele landen die steeds een document op papier blijven eisen, zoals bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, Marokko, Tunesië, Oekraïne, Wit-Rusland en Turkije.
Per jaar kan in een 55.000 gevallen de bestuurder geen geldig verzekeringsbewijs aan de politie tonen, terwijl achteraf blijkt dat het voertuig wel degelijk verzekerd was. Dit is niet enkel voor de bestuurder dat de wagen vaak aan de kant moet blijven staan maar ook voor de politiediensten die hiermee extra en vervelend werk moeten verrichten.
Wat is de toekomst van de groene of witte kaart?
Momenteel wordt er dan ook achter de schermen volop gewerkt aan een centrale database. Dit zal betekenen dat u als ‘geldig verzekerd’ wordt vermeld en de politie bij een controle niet langer naar uw verzekeringsbewijs zal vragen. Tegen eind 2022 zou elke verzekeraar in België zich moeten hebben aangesloten op de centrale database.
In een volgende fase zal de verzekeraar u zelfs geen groene kaart of beter wit verzekeringsbewijs meer bezorgen. Een eenmalig document kunt u dan (vrijblijvend) in de wagen leggen. Dit zal een modern ontworpen document zijn dat informeert en ondersteund. Naast de verwijzing naar de centrale website zal u er ook het polisnummer, de gegevens van de verzekeringsmakelaar en het bijstandsnummer op terugvinden. Zo heeft u steeds alle informatie bij de hand om in geval van schade een Europees aanrijdingsformulier in te vullen. Wist u trouwens dat u dit vandaag ook al elektronisch kunt invullen?
Het aantal valse verzekeringsdocumenten in omloop wordt hierdoor een halt toegeroepen. De pakkans voor wie onverzekerd rijdt, stijgt significant. Betaalt u uw verzekering niet, dan moet u er rekening mee houden dat de politie u in de realtime database als niet-verzekerd ziet passeren. Hierdoor kan de politie -al dan niet met behulp van de ANPR-camera’s- de niet-verzekerde voertuigen makkelijk aan de kant zetten.
Minder administratie voor onze cliënt, daar gaan we voor !
Uw offerte online berekenen?
Of contacteer ons met uw vraag.